Page 55 - dergipdf7
P. 55
ELAZIĞ
Mavera, Pınar, Kültür ve Sanat, ve halkımızdan alınacak sayısız
Türk Edebiyatı gibi dergilerde örnek ve ilhamlar ile günümüz
şiir ve yazılar yayımladı. Kabaklı, dünyası içinde orijinal ve şahsiyetli,
Tercüman gazetesinin 1956 güçlü ve zengin bir Türkiye’nin var
yılında açtığı köşe yazısı yazarı olması hususunda maddî ve manevî
yarışmasına Ferhat Fırat imzası ile bütün imkânlarımızı seferber
yazdığı “Üniversite Münazaraları” etmek” şeklinde özetlenebilecek
başlıklı yazısı ile katıldı ve Emil bir bakış açısını benimsedi (Kutlu
Galip Sandalcı ve Hakkı Gülmen 1982: 62).
ile birlikte birinciliği paylaştı. 1961 Ahmet Kabaklı milliyetçilik
yılından itibaren “Gün Işığında” anlayışında Ziya Gökalp-Yahya
köşesinde sürekli olarak yazmaya Kemal birleşimini esas aldı. Bu
başladı. 1986 yılında Kasım-Aralık milliyetçiliğin manevi tarafını
aylarında 49 gün yayımlanan Yeni Mevlânâ, Yunus Emre ve Mehmet
Haber gazetesinde yazdı. 1 Şubat Âkif kanalıyla gelen dini ve tasavvufi
1988 tarihinde tekrar Tercüman perspektif tamamladı. O da Yahya
gazetesine döndü. Bu gazeteden 2 Kemal gibi Selçuklu-Osmanlı-
Mart 1991 tarihinde ayrıldı. 19 Mart Türkiye Cumhuriyeti sürecinin, Türk
1991 tarihinde Türkiye gazetesinde tarihinde Batı Türklüğü çizgisini ve
yazmaya başladı. Son yazısı bu organik bütünlüğü teşkil ettiğini
gazetede 19 Kasım 2000 tarihinde düşündü. Dilimiz, kültürümüz,
yayımlandı. Kabaklı’nın gazete fizyonomimizin Anadolu ve
yazılarının sayısı 20 bini aştı (Ülgen Balkanlarda yeni bir hâl aldığı,
2001: 10-16; 2004).
İslâmiyet’in bu terkibin en önemli
Ahmet Kabaklı eğitimcilik ve manevî şekillendiricisi olduğu
gazetecilik yanında sivil toplum kanısında idi. Kabaklı, bireylerin
AHMET KABAKLI kuruşları ile de yakından ilgilendi. millete mensup olmak ve ona hizmet
Yayıncılık yaptı. Arkadaşları ile etmekle ebediyet kazanacağını
kurduğu Edebiyat Cemiyeti adına söylerken de Gökalp’ın anlayışına
Pehlivan onun edebiyat ve tarihe ilgisinin artmasında etkili 1972 Ocak ayından itibaren Türk uygun davrandı. Medeniyet ve kültür
oldular. Edebiyatı dergisini yayımlamaya ayrımında da Gökalp’a bağlıydı.
başladı. Derginin yöneticiliğini Kabaklı Türklüğün sadece ırk
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’ndeki hocaları
Reşit Rahmeti Arat, Ahmet Caferoğlu, Ali Nihat Tarlan, Ahmet vefatına kadar sürdürdü. Kabaklı meselesi değil, aynı zamanda inanç
Hamdi Tanpınar ve Mehmet Kaplan onda edebiyata ilginin Türk edebiyatına ve kültürüne meselesi olduğunu düşünüyordu
bilimsel bir nitelik kazanmasını sağladı. Daha üniversitede hizmet etmeyi hayatının amacı (Kocakaplan 2019: 35-39).
öğrenci iken edebiyat alanının önde gelen isimlerinden olarak gördü. 1978 yılı Mayıs ayında “Gazete yazılarında polemikçi
Abdülbaki Gölpınarlı’nın bir yazısını eleştirdi. Bu yazı “Yunus etrafındaki edebiyat, sanat, fikir ve üslûbuyla öne çıktı. Millî kültüre,
Emre mi Yalan Söylüyor Gölpınarlı mı?” başlığı ile 20 Kasım ilim insanları ve bazı politikacılar ile manevî değerlere bağlı muhafazakâr
1946 tarihinde Son Saat gazetesinde yayımlandı. 1947 Türk Edebiyatı Vakfı’nı kurdu. Türk Anadolu insanının sesi olarak yıllarca
yılından itibaren Nurettin Topçu’nun çıkardığı Hareket Edebiyatı dergisini bu vakfın yayın Tercüman gazetesiyle özdeşleşti.
dergisinde “Ayın Hercümerci” başlığı altında polemik yazıları organı olarak çıkarmayı sürdürdü. Ahmet Kabaklı, aynı tavrını edebî
yazdı. 1950’li yıllarda şiir de yazdı. 1951’de “Kadın Sesi” şiiri Ahmet Kabaklı fikir ve sanatta yazılarında da sürdür¬dü. Hemen
Nurullah Ataç tarafından beğenildi. Bu şiir hakkında yazdığı temel düşünce olarak: “Uzun bütün yazılarında, bir kültür
övücü yazı Ataç’ın Okuruma Mektuplar kitabında “Bir Şiir” bir tarihi şeref ve üstünlükle milliyetçisi olarak tarihte ve kül-
adıyla yer aldı. Kabaklı 1956 yılında gazete yazarlığına gerçekleştirmiş; İslâmî inanç ile türde devamlılık fikrini savundu.
başlayınca şiiri bıraktı (Ataç 1958: 116-119). millî karakterimizi çağlar içinde Rejimler ve hanedanlar değişse
şaşılacak bir terkibe ulaştırmış olan de dev¬letimizin tek olduğu,
Karacadağ, Bizim Türkiye, Hisar, İstanbul, Çağrı, Türk
Folklor Araştırmaları, Kubbealtı Akademi Mecmuası, öz kaynaklarımızdan, ecdadımızdan Osmanlı Devleti’nin ‘devlet-i ebed-
Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü
55