Page 55 - dergipdf7
P. 55

ELAZIĞ



                                  Mavera,  Pınar,  Kültür  ve  Sanat,  ve  halkımızdan  alınacak  sayısız
                                  Türk  Edebiyatı  gibi  dergilerde  örnek  ve  ilhamlar  ile  günümüz
                                  şiir  ve  yazılar  yayımladı.  Kabaklı,  dünyası içinde orijinal ve şahsiyetli,
                                  Tercüman       gazetesinin     1956  güçlü  ve  zengin  bir  Türkiye’nin  var
                                  yılında  açtığı  köşe  yazısı  yazarı  olması hususunda maddî ve manevî
                                  yarışmasına Ferhat Fırat imzası ile  bütün       imkânlarımızı     seferber
                                  yazdığı  “Üniversite  Münazaraları”  etmek”  şeklinde  özetlenebilecek
                                  başlıklı  yazısı  ile  katıldı  ve  Emil  bir  bakış  açısını  benimsedi  (Kutlu
                                  Galip  Sandalcı  ve  Hakkı  Gülmen  1982: 62).
                                  ile birlikte birinciliği paylaştı. 1961   Ahmet     Kabaklı     milliyetçilik
                                  yılından  itibaren  “Gün  Işığında”    anlayışında    Ziya    Gökalp-Yahya
                                  köşesinde  sürekli  olarak  yazmaya    Kemal  birleşimini  esas  aldı.  Bu
                                  başladı.  1986  yılında  Kasım-Aralık   milliyetçiliğin   manevi    tarafını
                                  aylarında  49  gün  yayımlanan  Yeni   Mevlânâ,  Yunus  Emre  ve  Mehmet
                                  Haber  gazetesinde  yazdı.  1  Şubat   Âkif kanalıyla gelen dini ve tasavvufi
                                  1988  tarihinde  tekrar  Tercüman      perspektif  tamamladı.  O  da  Yahya
                                  gazetesine döndü. Bu gazeteden 2       Kemal      gibi   Selçuklu-Osmanlı-
                                  Mart 1991 tarihinde ayrıldı. 19 Mart   Türkiye Cumhuriyeti sürecinin, Türk
                                  1991 tarihinde Türkiye gazetesinde     tarihinde Batı  Türklüğü çizgisini ve
                                  yazmaya  başladı.  Son  yazısı  bu     organik  bütünlüğü  teşkil  ettiğini
                                  gazetede 19 Kasım 2000 tarihinde       düşündü.     Dilimiz,   kültürümüz,
                                  yayımlandı.    Kabaklı’nın    gazete   fizyonomimizin       Anadolu      ve
                                  yazılarının sayısı 20 bini aştı (Ülgen   Balkanlarda  yeni  bir  hâl  aldığı,
                                  2001: 10-16; 2004).
                                                                         İslâmiyet’in  bu  terkibin  en  önemli
                                     Ahmet  Kabaklı  eğitimcilik  ve  manevî        şekillendiricisi   olduğu
                                  gazetecilik  yanında  sivil  toplum  kanısında  idi.  Kabaklı,  bireylerin
 AHMET KABAKLI                    kuruşları  ile  de  yakından  ilgilendi.  millete mensup olmak ve ona hizmet
                                  Yayıncılık  yaptı.  Arkadaşları  ile  etmekle  ebediyet  kazanacağını
                                  kurduğu  Edebiyat  Cemiyeti  adına  söylerken  de  Gökalp’ın  anlayışına
 Pehlivan onun edebiyat ve tarihe ilgisinin artmasında etkili  1972  Ocak  ayından  itibaren  Türk  uygun davrandı. Medeniyet ve kültür
 oldular.                         Edebiyatı  dergisini  yayımlamaya  ayrımında  da  Gökalp’a  bağlıydı.
                                  başladı.    Derginin    yöneticiliğini  Kabaklı  Türklüğün  sadece  ırk
 İstanbul  Üniversitesi  Edebiyat  Fakültesi’ndeki  hocaları
 Reşit Rahmeti Arat, Ahmet Caferoğlu, Ali Nihat Tarlan, Ahmet   vefatına  kadar  sürdürdü.  Kabaklı  meselesi değil, aynı zamanda inanç
 Hamdi Tanpınar ve Mehmet Kaplan onda edebiyata ilginin   Türk  edebiyatına  ve  kültürüne  meselesi  olduğunu  düşünüyordu
 bilimsel bir nitelik kazanmasını sağladı. Daha üniversitede   hizmet  etmeyi  hayatının  amacı  (Kocakaplan 2019: 35-39).
 öğrenci  iken  edebiyat  alanının  önde  gelen  isimlerinden   olarak gördü. 1978 yılı Mayıs ayında   “Gazete  yazılarında  polemikçi
 Abdülbaki Gölpınarlı’nın bir yazısını eleştirdi. Bu yazı “Yunus   etrafındaki edebiyat, sanat, fikir ve   üslûbuyla  öne  çıktı.  Millî  kültüre,
 Emre mi Yalan Söylüyor Gölpınarlı mı?” başlığı ile 20 Kasım   ilim insanları ve bazı politikacılar ile   manevî değerlere bağlı muhafazakâr
 1946  tarihinde  Son  Saat  gazetesinde  yayımlandı.  1947   Türk  Edebiyatı  Vakfı’nı  kurdu.  Türk   Anadolu insanının sesi olarak yıllarca
 yılından  itibaren  Nurettin  Topçu’nun  çıkardığı  Hareket   Edebiyatı  dergisini  bu  vakfın  yayın   Tercüman  gazetesiyle  özdeşleşti.
 dergisinde “Ayın Hercümerci” başlığı altında polemik yazıları   organı olarak çıkarmayı sürdürdü.  Ahmet  Kabaklı,  aynı  tavrını  edebî
 yazdı. 1950’li yıllarda şiir de yazdı. 1951’de “Kadın Sesi” şiiri   Ahmet  Kabaklı  fikir  ve  sanatta  yazılarında  da  sürdür¬dü.  Hemen
 Nurullah Ataç tarafından beğenildi. Bu şiir hakkında yazdığı  temel  düşünce  olarak:  “Uzun  bütün   yazılarında,   bir   kültür
 övücü yazı Ataç’ın Okuruma Mektuplar kitabında “Bir Şiir”  bir  tarihi  şeref  ve  üstünlükle  milliyetçisi  olarak  tarihte  ve  kül-
 adıyla  yer  aldı.  Kabaklı  1956  yılında  gazete  yazarlığına  gerçekleştirmiş;  İslâmî  inanç  ile  türde  devamlılık  fikrini  savundu.
 başlayınca şiiri bıraktı (Ataç 1958: 116-119).  millî  karakterimizi  çağlar  içinde  Rejimler  ve  hanedanlar  değişse
                                  şaşılacak bir terkibe ulaştırmış olan  de    dev¬letimizin    tek   olduğu,
 Karacadağ,  Bizim  Türkiye,  Hisar,  İstanbul,  Çağrı,  Türk
 Folklor  Araştırmaları,  Kubbealtı  Akademi  Mecmuası,   öz kaynaklarımızdan, ecdadımızdan  Osmanlı  Devleti’nin  ‘devlet-i  ebed-


                                                                              Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü
                                                              55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60