Page 56 - Elazig-MEM-2022-Ocak-Dergi
P. 56
54 Elazığ Milli Eğitim Müdürlüğü Eğitim, Kültür ve Sanat Dergisi
davranışlar, anormal olarak kabul edilen davranışlar, şiddete karşı duyarsızlaşma, gece korkuları, vb
(travma sonrası stres bozukluğu. Çocuk, ergen ve yetişkin uzun süre teknoloji kullanımı hareketsiz yaşama
yol açtığından birey aşırı/hızlı kilo alımından dolayı obezite hastası olur bu da bireyde depresyon, çöküntü,
anksiyete ve bunalım oluşturur. Bedensel değişimlerin psikolojik değişimleri tetiklediği bir realitedir.
Trafi kte araba kullanırken telefonla konuşan/mesajlaşan sürücüler, yolda yürürken mesajlaşıp önüne çıkan
engeli görmeyip çarpan (Türkiye’de çukura düşme vakası yaşanmıştır.) insanlar, bebeği sussun/yemek
yesin diye koca telefonu bebeğini susturma aleti olarak kullanan ve sözüm ona çözüm olarak gören anne-
ler, havasız, kalabalık artık her mahallede bulunan ve ergenlerin uğrak mekânı olan internet kafelerde dış
dünyayla bağlantısını koparan bireyler, şarjı azaldığında/bittiğinde gözü en yakın prizi arayan bağımlılar,
seyrettiği şiddet içerikli fi lmlerden etkilenip şiddet furyasına kapılan (davranış, giyim-kuşam değişikliği) ve
saldırganca davranışlar sergileyen kimlik arayışındaki ergenler, izlediği video geç yüklendiği/donduğu için
sabırsızlık örneği sergileyip öfkelenen insanlar, televizyon kumandasını ‘’kumanda’n’’ olarak gören bizler,
son yıllarda ortaya çıkan ve çocukları hedef alıp onları olumsuz talimatlarla (kendine /başkalarına zarar
vermesi) yönlendirmeyi hedefl eyen blue whale (mavi balina) ve momo’nun tuzağına düşmesini çaresiz
bakışlarla izleyen ebeveynler….. Örnekler çoğaltılsa da ne yazık ki sonuçlar genelde bu eksende devam
ediyor.
Önemli olarak gördüğüm bir konuya son olarak değinmek istiyorum. Playerunknown’s battlegrounds
(pubg) oyunu dünyada en çok oynanan oyunları tahtından indirip birinci sıraya yerleşti. Türkçe karşılığı
“bilinmeyen oyuncular için savaş alanı’’ olan bu oyun şiddet ve şiddet içerikli tasarımı ve içeriği ile oyun içe-
risinde sistematik duyarsızlaştırma yöntemiyle (şiddete karşı duyarsızlaştırma) birbirlerini tanımayan kul-
lanıcıları (users) bir savaş algoritmasına sürükleyip trend olmayı başarabilmiştir. En yakınınızdan uzağınıza
şöyle bir göz gezdirin bu oyunu oynamamış kaç birey bulabileceksiniz?.
Teknolojinin esiri olma hâkim ol, sloganını içselleştirdiğimizde (özümsediğimizde) yaşanan problemleri en
aza indirgeyip beden ve ruh sağlığımızı önemli ölçüde korumuş oluruz.
Esat DAĞ
Yurtbaşı Şehit Coşkun Özcan Ortaokulu Rehber Öğretmeni