Page 17 - Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü
P. 17
81 ÇALIKUŞU ELAZIĞ
bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak önde olan, özel akademik yeteneğe sahip, soyut
üzere geliştirilmiş eğitim programları ve özel olarak fikirleri anlayabilen, ilgi alanlarında bağımsız hareket
yetiştirilmiş personel ile uygun ortamlarda sürdürülen etmeyi seven ve yüksek düzeyde performans gösteren
eğitim” olarak tanımlanmaktadır. bu bireyler okullarda destek eğitim odalarından
Otizm, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, yararlanabildiği gibi yine bir özel eğitim kurumu olan
bedensel yetersizlik, dil ve konuşma güçlüğü, zihinsel Bilim ve Sanat Merkezlerinden yararlanabilmektedirler.
yetersizlik, DEHB, özel öğrenme güçlüğü gibi öğrenmeyi Örneğin, giyinme, yemek yeme gibi günlük yaşam
etkileyen tüm güçlükler özel eğitim alanına dahildir. Bu becerileri de özel eğitimin içeriğini oluşturabilmektedir.
farklı özellikteki bireylere yönelik Milli Eğitim sistemimiz Genel eğitimden özel eğitimin ayrıldığı bir diğer nokta
içerisinde farklı türlerde ve kademelerde okul, ise içeriğin düzenlenme şeklidir.
sınıf ve eğitim ortamlarında özel eğitim Genel eğitimde içerik, ortalama
görmektedirler. öğrencilerin düzeyine uygun
Örneğin otizmli öğrenciler olarak hazırlanırken özel
farklı kademelerde eğitimde öğrencinin
kaynaştırma eğitimine ihtiyacı, bireysel
tabi olabildiği gibi açılan performansı içeriği
özel eğitim sınıflarında belirler. Yani program
da eğitimlerine devam bireyselleştirilmelidir. Özetle
edebilmektedirler. Yine özel yetenekli özel eğitimin amacı çeşitli
bireyler de farklı bir özellik olarak aslında özel yetersizlikleri olan bireylerin öncelikle
eğitimin bir alt alanı olan kaynaştırma/bütünleştirme kendine yetebilen birey haline getirmek, toplumla
eğitimine tabidirler. Yaşıtlarına göre daha hızlı kaynaşmasını sağlamak ve bunun üstüne artı olarak
öğrenen; yaratıcılık, sanat, liderliğe ilişkin kapasitede da üreten bireyler olabilmesini sağlamaktır.
Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü - Mart 2022 17