Page 21 - Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü
P. 21
81 ÇALIKUŞU ELAZIĞ
ÖZEL EĞİTİM GEREKTİREN BİREYLERDE ANNE
BABANIN ROLÜ
Serap BOSTAN - Rehber Öğretmen
azıma başlamadan önce bütün çocukların gerekli duyarlılığı gösterip gerekenleri yapması süreci
tüm dünya için çok özel ve ayrıcalıklı olduğunu kolaylaştırır. Fakat çoğu zaman tam tersi durumla
Yve çocuklar üzerinde en etkin rolün ailenin karşılaşıyoruz. Aile durumu uzun süre görmezden
olduğunu belirtmek isterim. geliyor. Fark etse de kendine bile itiraf etmekten
Her anne babanın en büyük dileği dünyaya kaçarak durumun kendiliğinden düzelmesini
sağlıklı bir çocuk getirmektir. Fakat gerek genetik bekliyor. Gerek karşılaşacakları zorluklarla nasıl
gerekse çevresel koşullar sebebiyle bu durum her mücadele edeceklerini bilmemek, gerekse çevrenin
zaman istediğimiz gibi sonuçlanmayabilir. Bir anda bakış açısından çekindikleri için büyük ve sessiz
kendimizi büyük bir mücadelenin içinde buluruz. Özel bekleyiş devam eder. Bu birey okul çağına gelince
gereksinimli çocuklara sahip aileler bu yeni duruma öğretmenleri tarafından fark edilir ve ebeveyne
uyum sağlama sürecinde birçok basamakla karşı durumu kabullendirip gerekli desteği alması için
karşıya kalırlar. Birçok uzman bu basamakları farklı ikna yoluna gider. Okullarımızda bu problemle sıkça
modellerle açıklanmış olsalar da ( aşama modeli, karşılaşıyoruz. Anne baba bazen oldukça tepkili olup
sürekli üzüntü modeli, kişisel yapılanma modeli vs. gerekli destek kuruluşlarına yönlendirme yapılmasına
gibi) aslında hepsinin ortak yaşadığı duygular vardır. ikna edilmeyince hem bireyin hem öğretmenin hem de
İlk olarak ebeveynler şok ve suçluluk duygusu yaşarlar, anne babanın işi daha da zorlaşıyor. Tam tersi durumda
daha sonra belki yas, üzüntü, hayal kırıklığı, kaygı, çoğu zaman okul çağı başlamadan anne baba çok
reddetme vs. birçok duygu aynı anda yaşanabilir. öncesinde fark edip gerekli desteği almaya başlamış
Kabullenme ve harekete geçme süreci ne kadar çabuk oluyor ve bu çocuklar diğer çocuklara göre olumlu
olursa çocuk ve anne babalar için oldukça olumlu yönde daha hızlı yol alabiliyor. Tüm bireylerde olduğu
sonuçlar kendini gösterir. gibi özel gereksinimli bireylerde de amacımız kendi
kendini idame ettirebilecek düzeye ulaşmalarıdır.
Özel gereksinimli çocukların anne babalarıyla Birçok bireyde tam iyileşme sağlanamadığını biliyoruz.
konuştuğumuzda hep şu cümleleri duyarız: Fakat destekle olumlu gelişmeleri de inkâr edemeyiz
‘’ Sağlıklı çocuklara sahip anne babanın en büyük Son 10 yılda farkındalık ve bilinçlendirme
korkusu çocuklarını kaybetmekken, özel gereksinimli çalışmaları, eğitim ve rehabilitasyonlar ve tüm
bireylerin anne babalarının en büyük korkusu ise ihtiyaçların karşılanması hususundaki devlet desteği
çocuklarından önce kendilerine bir şey olmasıdır. oldukça güzel bir ivme kazandı. Okullarımızda tam
Çünkü bu çocukların özel bakıma ihtiyaçları vardır. Bu zamanlı ve yarı zamanlı kaynaştırma eğitimleri
korkuyu yenmek için ailenin desteğe ve bilinçlenmesi sayesinde tüm bireylerin birbirine saygı duyup
için gerekli eğitimleri alması gerekmektedir. Anne kabullenip topluma kazandırmaları açısından
baba durumu fark edip, kısa sürede kabullenip tüm önemli adımlar atılmaktadır. RAM ve rehabilitasyon
gereklilikleri zamanında yerine getirdiğinde bu bireyler merkezleri hem ailelere hem de bireylere gerekli
diğerlerine göre çok daha hızlı gelişme göstermekte destek sağlamaktadır.
ve topluma uyum sağlamaları hızlanmaktadır.
Farkındalık eğitimlerindeki amacımız da bu bireylere Özel gereksinimli bireylerin ailelerinden en büyük
ve ailelerine destek sunarak süreci olumlu yönde beklentimiz durumu bir an önce kabullenip süreç
etkilemektir. Çünkü artık bir o kadar da kutsal içinde gerekli desteği alarak hem kendilerine hem de
serüven başlamıştır. Ailenin durumu fark edip anında çocuklarına yardımcı olmalarıdır.
Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü - Mart 2022 21