Page 21 - Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü
P. 21

81 ÇALIKUŞU ELAZIĞ

















         ÖZEL EĞİTİM GEREKTİREN BİREYLERDE ANNE


                                          BABANIN ROLÜ



                                                                      Serap BOSTAN - Rehber Öğretmen


               azıma  başlamadan  önce  bütün  çocukların  gerekli duyarlılığı gösterip gerekenleri yapması süreci
               tüm dünya için çok özel ve ayrıcalıklı olduğunu  kolaylaştırır.  Fakat  çoğu  zaman  tam  tersi  durumla
         Yve  çocuklar  üzerinde  en  etkin  rolün  ailenin  karşılaşıyoruz.    Aile  durumu  uzun  süre  görmezden
         olduğunu belirtmek isterim.                          geliyor.  Fark  etse  de  kendine  bile  itiraf  etmekten
                  Her  anne  babanın  en  büyük  dileği  dünyaya   kaçarak   durumun   kendiliğinden   düzelmesini
         sağlıklı  bir  çocuk  getirmektir.  Fakat  gerek  genetik   bekliyor.  Gerek  karşılaşacakları  zorluklarla  nasıl
         gerekse  çevresel  koşullar  sebebiyle  bu  durum  her   mücadele  edeceklerini  bilmemek,  gerekse  çevrenin
         zaman  istediğimiz  gibi  sonuçlanmayabilir.  Bir  anda   bakış  açısından  çekindikleri  için  büyük  ve  sessiz
         kendimizi büyük bir mücadelenin içinde buluruz. Özel   bekleyiş  devam  eder.  Bu  birey  okul  çağına  gelince
         gereksinimli çocuklara sahip aileler bu yeni duruma   öğretmenleri  tarafından  fark  edilir  ve  ebeveyne
         uyum  sağlama  sürecinde  birçok  basamakla  karşı   durumu  kabullendirip  gerekli  desteği  alması  için
         karşıya  kalırlar.  Birçok  uzman  bu  basamakları  farklı   ikna yoluna gider. Okullarımızda bu problemle sıkça
         modellerle  açıklanmış  olsalar  da  (  aşama  modeli,   karşılaşıyoruz. Anne baba bazen oldukça tepkili olup
         sürekli  üzüntü  modeli,  kişisel  yapılanma  modeli  vs.   gerekli destek kuruluşlarına yönlendirme yapılmasına
         gibi) aslında hepsinin ortak yaşadığı duygular vardır.   ikna edilmeyince hem bireyin hem öğretmenin hem de
         İlk olarak ebeveynler şok ve suçluluk duygusu yaşarlar,   anne babanın işi daha da zorlaşıyor. Tam tersi durumda
         daha  sonra  belki  yas,  üzüntü,  hayal  kırıklığı,  kaygı,   çoğu  zaman  okul  çağı  başlamadan  anne  baba  çok
         reddetme  vs.  birçok  duygu  aynı  anda  yaşanabilir.   öncesinde fark edip gerekli desteği almaya başlamış
         Kabullenme ve harekete geçme süreci ne kadar çabuk   oluyor  ve  bu  çocuklar  diğer  çocuklara  göre  olumlu
         olursa  çocuk  ve  anne  babalar  için  oldukça  olumlu   yönde daha hızlı yol alabiliyor. Tüm bireylerde olduğu
         sonuçlar kendini gösterir.                           gibi  özel  gereksinimli  bireylerde  de  amacımız  kendi
                                                              kendini  idame  ettirebilecek  düzeye  ulaşmalarıdır.
                  Özel  gereksinimli  çocukların  anne  babalarıyla  Birçok bireyde tam iyileşme sağlanamadığını biliyoruz.
         konuştuğumuzda hep şu cümleleri duyarız:             Fakat destekle olumlu gelişmeleri de inkâr edemeyiz

             ‘’ Sağlıklı çocuklara sahip anne babanın en büyük   Son  10  yılda  farkındalık  ve  bilinçlendirme
         korkusu çocuklarını kaybetmekken, özel gereksinimli  çalışmaları,  eğitim  ve  rehabilitasyonlar  ve  tüm
         bireylerin  anne  babalarının  en  büyük  korkusu  ise  ihtiyaçların karşılanması hususundaki devlet  desteği
         çocuklarından  önce  kendilerine  bir  şey  olmasıdır.  oldukça  güzel  bir  ivme  kazandı.  Okullarımızda  tam
         Çünkü bu çocukların özel bakıma ihtiyaçları vardır. Bu  zamanlı  ve  yarı  zamanlı  kaynaştırma  eğitimleri
         korkuyu yenmek için ailenin desteğe ve bilinçlenmesi  sayesinde  tüm  bireylerin  birbirine  saygı  duyup
         için  gerekli  eğitimleri  alması  gerekmektedir.  Anne  kabullenip   topluma   kazandırmaları   açısından
         baba durumu fark edip, kısa sürede kabullenip tüm  önemli  adımlar  atılmaktadır.  RAM  ve  rehabilitasyon
         gereklilikleri zamanında yerine getirdiğinde bu bireyler  merkezleri  hem  ailelere  hem  de  bireylere  gerekli
         diğerlerine göre çok daha hızlı gelişme göstermekte  destek sağlamaktadır.
         ve  topluma  uyum  sağlamaları  hızlanmaktadır.
         Farkındalık eğitimlerindeki amacımız da bu bireylere       Özel gereksinimli bireylerin ailelerinden en büyük
         ve  ailelerine  destek  sunarak  süreci  olumlu  yönde   beklentimiz  durumu  bir  an  önce  kabullenip  süreç
         etkilemektir.  Çünkü  artık  bir  o  kadar  da  kutsal   içinde gerekli desteği alarak hem kendilerine hem de
         serüven başlamıştır. Ailenin durumu fark edip anında   çocuklarına yardımcı olmalarıdır.
                                                                   Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü - Mart 2022  21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26