Page 23 - Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü
P. 23

81 ÇALIKUŞU ELAZIĞ













































                                                    OTİZM                                    Aysel Bayrak




                 tizm spektrum bozukluğu ya da bilinen adıyla   ile  anlamlı  bir  şekilde  oynayamazlar.  Akranlarıyla
                 otizm erken çocukluk döneminde başlayan,     olmak  yerine  kendi  halinde  olmayı  tercih  ederler.
           Ociddi  bir  gelişimsel  bozukluktur.  Otizmli     Bazı  çocuklarda  sallanma,  el  çırpma,  kanat  çırpma
        çocukların  dış  görünüşleri  diğer  çocuklardan  farklı   gibi  tekrarlayan  anormal  hareketler  veya  koridorda
        değildir. Aksine güzel ve sağlıklı görünen çocuklardır.   koşturma, ışığı açma-kapama gibi takıntılı davranışlar
                                                              görülebilir. Otizmli çocukların bir diğer önemli belirtisi
               Otizmin  kesin  nedeni  henüz  bulunamamıştır.  temastan hoşlanmamalarıdır. Bu çocuklar kendilerine
        Genetik ve bazı çevresel faktörler otizm sebebi olarak  ait  ayrı  bir  dünyada  yaşar.  Sürekli  ellerinde  bir  eşya
        gösterilmiş ancak henüz kesin olarak ispatlanmamıştır.  tutma, nesneleri dizerek oynama, arabayı ters çevirip
        Beyin  fonksiyonlarını  ve  hücre  iletişimlerini  bozan,  tekerleğini  döndürme  gibi  oyunları  vardır.  Oyuncağın
        nadir de olsa bazı genetik hastalıklarda veya epilepsi  bütünü  yerine  bir  parçasıyla  oynamayı  severler.
        gibi  durumlarda  otizm  bulgularının  görüldüğü  İnsanlarla anlamlı göz kontağı kurmazlar. Ses, ışık ve
        bilinmektedir.                                        kokuya karşı aşırı duyarlı olabilir, beklenmedik tepkiler
                                                              verebilirler. Bazen kendisine söylenenleri tekrar ederler,
             Otizmin  en  temel  belirtisi,  çocukların  göz  teması   ben-sen gibi zamirleri ters söylerler.
        kuramamalarıdır.  Kısa  süreli,  çekingen  bakış,  göz
        kontağı varmış gibi bakma ama karşıdakini anlamaya       Aileler otizmde nelere dikkat etmeli?
        yönelik  bakmama  gibi  durumlar  olabilir.  İsmi  ile
        çağrılan çocuklar genellikle tepki veremez ve neredeyse        ileler  mutlaka  otizm  hakkında  bilinçlenmeli
        tümünde konuşma problemleri vardır. Bu hastalar ya             ve  uzman  yardımı  almalıdır.  Anne  ve
        hiç  konuşamaz  veya  geç  veya  tuhaf  konuşur.  Taklit  Ababalar  otizmli  çocuklarının  herkes  gibi
        becerileri kısıtlıdır.                                düşünmediğini anlamalı, bu durumu kabul etmelidir.
                                                              Özel  eğitim  temelli  bir  tedavi  ile  otistik  çocuklar
            Otistik çocuklar işaret ile isteklerini gösteremez ve   kendine  yetebilen  ve  toplumla  uyumlu  bireyler
        iletişim problemleri çok sıktır. İhtiyaçlarını, karşılayacak   olabilir.  Çocuklarının  düşüncelerini  ve  davranışlarını
        kişinin  kolunu  çekerek,  onu  kaldırıp  götürerek,   iyi  gözlemleyerek  çözmeli,  öğrenmeliler.  Neye  ne
        ağlayarak  gösterirler.  Yaşıtları  ile  iletişim  kurmada   zaman tepki verdiğini takip etmeleri gerekir. Ve  kendi
        isteksizdirler. Grup oyunlarına katılamaz ve oyuncaklar   dünyasında mutlu olduğunu bilmeleri gerekir.
                                                                   Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü - Mart 2022  23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28