Page 18 - Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü
P. 18

81 ÇALIKUŞU ELAZIĞ




           Özel Eğitimin İlkeleri                              içerisindeki  uygulama  şekillerine  değinmekte  fayda

           Ülkemizde yürütülen özel eğitimin ilkeleri 573 Sayılı  bulunmaktadır.

         Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede  Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi

         belirtilmiştir.    Türk  Millî  Eğitiminin  genel  amaçları   Kaynaştırma/bütünleştirme   yoluyla   eğitim

         doğrultusunda özel eğitimin temel ilkeleri şunlardır.  uygulamaları özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin her tür

           1. Özel eğitime ihtiyacı olan tüm bireyler; ilgi, istek,  ve kademede diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde

         yeterlilik  ve  yetenekleri  doğrultusunda  ve  ölçüsünde  bulunmalarını  ve  eğitim  amaçlarını  en  üst  düzeyde

         özel eğitim hizmetlerinden yararlandırılır.           gerçekleştirmelerini  sağlamak  amacıyla  bu  bireylere

           2.  Özel  eğitime  ihtiyacı  olan  bireylerin  eğitimine  destek  eğitim  hizmetleri  de  sunularak  akranlarıyla

         erken yaşta başlanması esastır.                       birlikte tam zamanlı ya da özel eğitim sınıflarında yarı

           3. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitime ihtiyacı olan  zamanlı olarak verilen eğitimdir.

         bireyi, sosyal ve fiziksel çevrelerinden mümkün olduğu   Aslında  Türk  Milli  Eğitim  Sistemi  içerisinde  özel

         kadar ayırmadan plânlanır ve yürütülür.               eğitimin  temel  felsefesini  kaynaştırma/bütünleştirme

           4.  Özel  eğitime  ihtiyacı  olan  bireyin  eğitim  eğitimi oluşturmaktadır. Yani eğitim sistemimiz içindeki

         performansları dikkate alınarak; amaç, içerik ve öğretim  özel  eğitim  gerektiren  bireylerin  akranlarından  ayrı

         süreçlerinde uyarlamalar yapılarak, yetersizliği olmayan  ortamlarda değil bir arada olmaları esas alınmıştır.

         akranları ile birlikte eğitilmelerine öncelik verilir.   Ayırmaya, farklı kampüslerde ve ortamlarda eğitim

           5.  Özel  eğitime  ihtiyacı  olan  bireyin,  her  tür  ve  görmelerine  dayalı  bir  özel  eğitim  anlayışı  eğitim

         kademedeki  eğitimlerini  kesintisiz  sürdürebilmeleri  sistemimizin  temel  felsefesini  yansıtmamaktadır.  Bu

         için her türlü rehabilitasyonlarını sağlayacak kurum ve  yaklaşım Dünya’da ve ülkemizde çok tartışılmaktadır.

         kuruluşlarla iş birliği yapılır.                      Ancak  uygulamalar  göstermektedir  ki  kaynaştırma/

           6. Özel eğitime ihtiyacı olan birey için, bireysel eğitim  bütünleştirme eğitimi özel eğitim gerektiren bireylerin
         plânı hazırlanır ve eğitim programları bireyselleştirilerek
         uygulanır.                                            sosyalleşmeleri, akranları ve çevresiyle daha kolay uyum

           7. Ailelerin, özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif  sağlayabilmeleri açısından sınırlandırılmış ortamlardaki
         katılmaları ve eğitimleri sağlanır.
                                                               eğitimden daha üstün yönlere sahip bulunmaktadır.
           8.  Özel  eğitim  politikalarının  geliştirilmesinde,  özel
         eğitime  ihtiyacı  olan  bireye  yönelik  etkinlik  gösteren   Bu  nedenlerle  kaynaştırma/bütünleştirme  eğitimi
         sivil toplum örgütlerinin görüşlerine önem verilir.
                                                               en  az  sınırlandırılmış  ortamlar  olması  nedeniyle  özel
           9. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitime ihtiyacı olan
         bireyin toplumla etkileşim ve karşılıklı uyum sağlama  eğitim  gerektiren  bireyler  için  en  önce  akla  gelen/
         sürecini kapsayacak şekilde plânlanır.
                                                               gelmesi gereken bir özel eğitim türüdür. Kaynaştırma/
           Özel  eğitimin  tanımı,  çerçevesi  ve  ilkelerini
         değindikten sonra özel eğitimin Milli Eğitim sistemimiz  bütünleştirme eğitimi kararları Rehberlik ve Araştırma



        18           Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü  - Mart 2022
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23