Page 18 - Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğü
P. 18
81 ÇALIKUŞU ELAZIĞ
Özel Eğitimin İlkeleri içerisindeki uygulama şekillerine değinmekte fayda
Ülkemizde yürütülen özel eğitimin ilkeleri 573 Sayılı bulunmaktadır.
Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi
belirtilmiştir. Türk Millî Eğitiminin genel amaçları Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim
doğrultusunda özel eğitimin temel ilkeleri şunlardır. uygulamaları özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin her tür
1. Özel eğitime ihtiyacı olan tüm bireyler; ilgi, istek, ve kademede diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde
yeterlilik ve yetenekleri doğrultusunda ve ölçüsünde bulunmalarını ve eğitim amaçlarını en üst düzeyde
özel eğitim hizmetlerinden yararlandırılır. gerçekleştirmelerini sağlamak amacıyla bu bireylere
2. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimine destek eğitim hizmetleri de sunularak akranlarıyla
erken yaşta başlanması esastır. birlikte tam zamanlı ya da özel eğitim sınıflarında yarı
3. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitime ihtiyacı olan zamanlı olarak verilen eğitimdir.
bireyi, sosyal ve fiziksel çevrelerinden mümkün olduğu Aslında Türk Milli Eğitim Sistemi içerisinde özel
kadar ayırmadan plânlanır ve yürütülür. eğitimin temel felsefesini kaynaştırma/bütünleştirme
4. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyin eğitim eğitimi oluşturmaktadır. Yani eğitim sistemimiz içindeki
performansları dikkate alınarak; amaç, içerik ve öğretim özel eğitim gerektiren bireylerin akranlarından ayrı
süreçlerinde uyarlamalar yapılarak, yetersizliği olmayan ortamlarda değil bir arada olmaları esas alınmıştır.
akranları ile birlikte eğitilmelerine öncelik verilir. Ayırmaya, farklı kampüslerde ve ortamlarda eğitim
5. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyin, her tür ve görmelerine dayalı bir özel eğitim anlayışı eğitim
kademedeki eğitimlerini kesintisiz sürdürebilmeleri sistemimizin temel felsefesini yansıtmamaktadır. Bu
için her türlü rehabilitasyonlarını sağlayacak kurum ve yaklaşım Dünya’da ve ülkemizde çok tartışılmaktadır.
kuruluşlarla iş birliği yapılır. Ancak uygulamalar göstermektedir ki kaynaştırma/
6. Özel eğitime ihtiyacı olan birey için, bireysel eğitim bütünleştirme eğitimi özel eğitim gerektiren bireylerin
plânı hazırlanır ve eğitim programları bireyselleştirilerek
uygulanır. sosyalleşmeleri, akranları ve çevresiyle daha kolay uyum
7. Ailelerin, özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif sağlayabilmeleri açısından sınırlandırılmış ortamlardaki
katılmaları ve eğitimleri sağlanır.
eğitimden daha üstün yönlere sahip bulunmaktadır.
8. Özel eğitim politikalarının geliştirilmesinde, özel
eğitime ihtiyacı olan bireye yönelik etkinlik gösteren Bu nedenlerle kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi
sivil toplum örgütlerinin görüşlerine önem verilir.
en az sınırlandırılmış ortamlar olması nedeniyle özel
9. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitime ihtiyacı olan
bireyin toplumla etkileşim ve karşılıklı uyum sağlama eğitim gerektiren bireyler için en önce akla gelen/
sürecini kapsayacak şekilde plânlanır.
gelmesi gereken bir özel eğitim türüdür. Kaynaştırma/
Özel eğitimin tanımı, çerçevesi ve ilkelerini
değindikten sonra özel eğitimin Milli Eğitim sistemimiz bütünleştirme eğitimi kararları Rehberlik ve Araştırma
18 Elazığ Millî Eğitim Müdürlüğü - Mart 2022